Paylaş
Tüm Sayılar      2022      Sayı 206 – Ağustos 2022      “Ada Suları’nda Spor” Sergisinin Küratörü ve Tasarımcısı İzzeddin Çalışlar ile Sergi Sürecini Konuştuk…

“Ada Suları’nda Spor” Sergisinin Küratörü ve Tasarımcısı İzzeddin Çalışlar ile Sergi Sürecini Konuştuk…


“Ada Suları’nda Spor” sergisi düşüncesi, sizin Adalı Dergisi’nin Nisan sayısında yazdığınız makale sonrası gelişti. Adalar Müzesi, Adalar’daki spor kulüpleriyle ortak “Adalar’ın Milli Sporcuları” başlıklı bir sergi hazırlıyordu ve iki serginin birbirini tamamlayacağı düşünülmüştü. Böyle oldu mu gerçekten? Nasıl bir hazırlık gerekti sergi için?

Bir makaleden bir dijital sergi doğması ve benzer odaklı projelerin eşzamanlı olarak birbirini desteklemesi, Adalar Müzesi’nin kültürel faaliyetlere bakışını gösteriyor aslında.  Demek ki aynı anda hem dinamik hem rasyonel bakış açısına sahip olunabiliyor. Yerelden genele mesaj ulaştırabilmek de ancak bu anlayışla olabilir. Spor tarihi ve kültürü şu sıralar dünyada da hiç olmadığı kadar popüler bir alan. Son bir yıldır üzerinde çalıştığım bir başka projeden dolayı konuya vâkıftım ve içeriğe dair kapsamlı bir araştırma yapmıştım. Genel olarak sportif amaçlı deniz ilişkisinin geçmişine dair yazdığım kitap ve topladığım görsel arşivden Adalar’a dair kısmı süzünce ek bir çalışma yapmam gerekmedi. İçeriğin sergi diline uyarlanması ve güncel durumun saptanmasıyla hızla kotarılan bir iş oldu. Bu süreçte Adalar Vakfı Başkanı Halim Bulutoğlu’nun verdiği destek de çok yardımcı oldu.

Görsel malzeme açısından son derece zengin bir sergi olmuş. Hangi kaynak ve/ya arşivlerden yararlandınız?

Öncelikle Adalar Müzesi’nde biriken belge ve bilgiler doğrudan konuyla ilgiliydi. Bunun dışında ilk nesil deniz sporcularıyla ilgili görsel malzemenin çoğuna Galatasaray Müzesi arşivinden ulaştım. Adı yelkencilikle özdeşleşmiş Seyhun Binzet koleksiyonu ve yatçılığın merkezi kurumu niteliğindeki TAYK’ın arşivi de nokta atışı denebilecek görsel malzeme kaynakları oldu. Kişisel arşivimi de konu bağlamında taradığımda epey malzemeye ulaştım.

Serginin içinden birden fazla tema çıkarmak mümkün. Örneğin, Prinkipo Yat Kulübü’nden Anadolu Kulübü’ne geçişi anlatan panolar başlı başına bir kurum tarihi gibi. Keza Bahriye Mektebi’nin çok sayıda sporcu yetiştirebilmesini de anlaşılır kılıyor. Böyle bakınca ne söyleyebilirsiniz?

Aslında bir bakıma bir temalar sergisi oldu da diyebiliriz. Çok sayıda başlık var ve her biri ayrı bir sergi ya da kitap konusu da olabilir. Böyle kurgulanmasının sebebi kamuya açık bir alan olan iskelede yer alıyor olması. Sonuçta izleyicilerin belli bir uzmanlık ya da bilgi birikimiyle ve kendi arzularıyla gezecekleri bir sergi değil. Vapura binerken maruz kaldıkları, gözlerine çarptığı için ilgilenecekleri ya da ilgilenmeyecekleri bir konumda bulunduğu için hiç ilgisi olmayanların bile “Yahu bu Adalar da tarihin her döneminde su sporlarıyla ne kadar iç içeymiş.” Diye düşünmesini hedefledim. Aslında çok doğal bir durum. Ada olmanın gereği bile diyebilirim. Dolayısıyla Adalar’daki kurumların da doğrudan ilgili olduğu bir niş alana dikkat çekiyor. Kurumlar ve devamlılık olmasa bugün sadece uzak bir geçmişten bahsediyor olurduk. Genellikle yaptığım işlerde kurum tarihlerinden yola çıkarak genel tarihe gönderme yaparken bu işte coğrafi bir lokasyondan yola çıkarak kurumların bu sürece katkılarına değinmiş oldum.

Kuşkusuz sergi mekânı ve pano sayılarının sınırlı olması, sergiyi de sınırlamış gözüküyor. Bu açından bir eksilik hissettiniz mi?

Her sergi eksiktir. Sergi kurgusu ve tasarımı, mekân ve sunduğu olanaklara göre yapılan bir seçki olduğundan küratörün birinci görevi sözel veri eksiltmek, özünü süzmek ve ayrıntılarda seçici olarak izleyiciye konsantre bir kokteyl sunmaktır. Pano sayısı mevcudun iki katı da olsa yine eksik olurdu. Bu yüzden eksik anlatıma takılmıyorum. Pek üzerinde durulmamış, az bilinen oysa küresel başarılara bile imza atılmış bir konunun tanıtım vitrini ya da showroom’u gibi görülmeli. İskeleyi kullananlar birkaç dakikalığına bile olsa cep telefonları yerine panolara bakarsa işlevini yerine getirmiş sayılmalı.


Yayınlanma Tarihi: 04 Ağustos 2022  /  Son Güncellenme: 05 Ağustos 2022


Bu yazı hakkında yazarımıza ve editörlerimize iletmek istedikleriniz mi var?
Aşağıdaki formu kullanarak kendisine ulaşabilirsiniz.
(Bu formdaki bilgiler, yazarımız ve editörlerimizin mail adreslerine iletilecektir.)


Çerezleri Yönetin!

Sitemizde sizlere daha iyi hizmet verebilmek, güvenlik ve sizi tanımak adına çerezler kullanmaktayız, detayları öğrenmek için buraya tıklayabilirsiniz.

Gizlilik Politikanızı ve KVKK Aydınlatma metnini okumak için buraya tıklayınız.

Eğer sitede gezinmeye devam edersiniz politikamızı onaylamış sayılacaksınız.